كيفية التعامل مع زملاء الدراسة والعمل وتكوين صداقات حقيقية معهم؟أسرار النجاح فى العمل.

فن التعامل مع زملاء العمل وكيفية التعامل مع زملاء الدراسة؟ وكيف تجعل جميع زملاءك يريدون أن تكون صديقهم؟أفضل أساليب التعامل مع الذين يصعب التعامل معهم في العمل.الزملاء المزعجين والرجال أيضا

كيفية-التعامل-مع-زملاء-الدراسة-العمل-المزعجين-الرجال-الحاقدين

ملاحظة:ما سوف يتم كتابته عن كيفية التعامل مع زملاء الدراسة أو العمل نتيجة خبرات أناس كثيرة أخذوا ما فى الكتب من نصائح وطبقوها على أرض الواقع. وها هم الأن ينقلون لكم خبرات ما يزيد عن 10 او 15 سنه فى التعامل مع زملاء العمل.فأكمل قراءة الموضوع الى النهاية.

السلام عليكم متابعى موقع ومدونة خبرات خريج النهارده هنتكلم معاكم فى موضوع غاية فى الأهمية وهو ازاى تتعامل مع زميلك فى الشغل أو فى الدراسة رجاء التركيز فى الموضوع ده بشده لأنه

مهم جدا .ممكن تلاحظ الموضوع ده مع زميلك فى فترة الثانوية او الأعداية فى بعض الاصدقاء أنت بتحبهم وممكن تامنهم على أى شىء مهما كان ; وفى أصدقاء حدودهم معاك فقط هى الدراسة والشغل بس.
بس أهم حاجة فى الوقت الحالى أزاى تجعل كل زميلك فى الشغل أو الدراسة يرغبون فى تكوين صداقة حقيقية معك ويتسابقون للحصول على هذه الصداقة معك.كل ده لأنهم يرون فيك خير الصديق ونعم الصاحب وتكون فى منزلة الأخ لهم.وأتذكر مقوله شائعة جدا (ربما صديق يكون لك أخ لم تلده لك أمك).وهذة المقوله فعلا سوف يتم اثباتها لك بالدليل ومع الأيام سوف يتضح لك أن الصديق المخلص ربما يكون خيرا لك من اخوك.
ماذا سوف تستفيد من هذا الموضوع؟
1-    كيف تتعامل مع الجميع سواء كانوا أصدقائك أم أناس لا تعرفهم؟
2-    كيف تكسب حب وأحترام الجميع من خلال معاملتك معهم؟
3-    كيف تختار أصدقائك اللى  تثق فيهم؟
4-    كيف تكون قوى الشخصية بين زملاء العمل والدراسة؟

أولا: كيف تتعامل مع الجميع سواء كانوا أصدقائك أم أناس أخرى؟
لاشك أنك خلال فترة شغلك او دراستك أو حياتك بالكامل هتتعامل مع ناس من مختلف الثقافات وممكن يختلفوا عنك فى البيئة أو الجو المحيط بهم فأكيد هيكون تفكرهم غير تفكيرك وتعليمهم ايضا غير تعليمك فأزاى  تتعامل مع الجميع سواسيه وتكسب حبهم وأحترامهم.

كيفية-التعامل-مع-زملاء-الدراسة-العمل-المزعجين-الرجال-الحاقدين

·        لازم اول شىء تلقى عليهم التحيه هذه خير بدايه حتى تجعلهم يلاحظوا وجودك بينهم.
·        لا تتكلم فى أى موضوع لا تعرفه حتى لا يظهر جهلك بينهم .
·        أذا ارت الحديث معهم وكان يوجد شخص يتحدث لا تقاطعة وتتكلم أنت لآنن ده ممكن يكون كراهيه بينك وبين الشخص المتكلم.
·        أذا  كنت تريد الحديث فى نقطه مهم ولا تحتمل التأجيل تقول للشخص المتكلم متأسف على مقاطعتك ولكن الموضوع مهم وهو ....وتبدأفى الحديث بلطف مع الأشخاص الموجودون .مهمه جدا
·        لما تتكلم مع عدد من زميلك فى الشغل او فى الدراسة متوجهش الكلام كله لشخص واحد فقط ولكن انظر الى جميع زميلك اكن الكلام ليهم كلهم .الطريقة دى بتشد انتباهم جميعا وبتكون محبه بينكم على أساس انك مش مهمل أى صديق أو زميل كلهم عندك سواسية وفى نفس المكانة.
·        لو فى زميل من زملائك فى العمل او فى الدراسة غاب من الشغل او من الكلية أرفع سماعة التلفون وأتصل بيه هذه الطريقة كفيله أن صديقك ده يحترمك ولو وقعت فى مشكله هيكون أول شخص يقف جنبك.

ثانيا :ازاى تكسب حب واحترام الجميع من خلال معاملتك معهم؟
لازم الكل يعرف أن الصله اللى بينك وبين الأخرين هى معاملتك ليهم بمعنى أدق أن المعامل مع الناس هى عنوانك.بدليل لما تروح تسأل شخص على انسان معين أول شىء بيقول عليه ده أنسان محترم ومعاملتة كويسة و 10/10. يعنى لم يذكر ان كنت ذكى أم غبى ; لم يقول ان كنت غنى أم فقير ....وهكذا.
كيفية-التعامل-مع-زملاء-الدراسة-العمل-المزعجين-الرجال-الحاقدين

علشان كده هنقولك على بعض الطرق من واقع الخبرة فى التعامل مع زملأء العمل او الدراسة لكسب أحترام الجميع؟
·        لازم تكون مرن فى التعامل مع الجميع ومتكنش متعصب لرايك لازم تسمع الجميع باهتمام.
·        عندما يتحدث لك زميل لازم تكون منتبه ليه وتنظر اليه لأن النظر الى الشخص المتكلم بيديه مؤشر أن الناس اللى حوليه مهتمين بكلامه.
·        زى ما قولنا فى السابق لما أى زميل ليك فى الشغل أو الدراسة يغيب عن الشغل لسبب غير معروف لازم تتصل بيه وتطمئن عليه.
·        متقلش أى أسرار زميل الى زميل اخر لأن الموضوع ده مهم جدا.
·        عامل الكل باحترام وتقدير.
ثالثا: كيفية أختيار أصدقائك الحقيقين أو بمعنى أصح الأصدقاء اللى هتثق فيهم ثقه كامله؟
بعد ما كسبت حب واحترام الجميع سواء زملاء شغل أو زملاء دراسة وأصبح الجميع يتسابق لكى ينال شرف الصداقة معك. يجب ان تميز بين الأصدقاء اللى عاوزين يصحبوك من أجل الصداقة فقط أم من أجل المصلحة الشخصية .من يريدوا أن يستفيدوا منك فقط لأنهم يجدوا فيك شىء ينقصهم أم من يريد صداقتك لشخصك وذاتك.فى هذه الحاله انت الوحيد القادر على التميز بينهم وتعرف من يستحق فعلا صداقتك ومن لا يستحق وسوف يظل فى مرتبة زميل دراسة أول عمل.
من ينطبق عليهم  هذه الأمثله هم من يستحقون صداقتك:-
كيفية-التعامل-مع-زملاء-الدراسة-العمل-المزعجين-الرجال-الحاقدين-اختيار-الصديق

·        أذا وقعت فى مشكله وطلبت مساعدته أو لم تطلبها وجاء يساعدك دون تفكير هذا هو الصديق.
·        من يشاركك فرحك وحزنك وتجده فى حزنك قبل فرحك هذا هو الصديق.
·        من يرد غيبتك أى بمعنى أصح من يحفظ غيبتك ولا يسمح لأى شخص ان يتكلم بسوء عليك فى حالة عدم وجودك هذا هو الصديق.......وحدث موقف معى شخصيا فى هذة النقطة سوف نتكلم عنه لاحقا.وهذا دليل على أن ما نقوله لك هو خبرات وتجارب وليس كلام نظرى فقط.
·        من يسأل عنك عند غيابك لفترة ويطمئن عليك فقط هذا هو الصديق.
رابعا : كيف تبنى شخصية قويه بين أصدقائك فى العمل أو فى الدراسة؟
لاشك أن الانسان القوى الشخصية يحترمه الجميع ويقدره وليس معنى قوى أن تكون عنيف فى التعامل أو تكون قوى فى الجسم.ولكن القوة اللى بنتكلم عنها هنا هى قوة الشخصية أى يكون لك شخصية بين أصدقائك ويعرف الكل أن لك راى صحيح وصائب يجب أن يحترم.
كيفية-التعامل-مع-زملاء-الدراسة-العمل-المزعجين-الرجال-الحاقدين-قوة-الشخصية

وقوة الشخصية لا تأتى من فراغ ولكن هى بناء على تعليمك ولغتك فى الحوار مع الجميع وكيفية التعامل معهم .هل قابلت شخص لبق فى الكلام مع الناس فتجد أن الجميع يحترمه وينظرون له نظرة اعجاب.لانه بيعرف يتكلم مع الناس وبيعرف يقنعهم وبالتالى الناس بتقدره وتحترم كل كلمه بيقولها.أى بمعنى أوضح تعاملك مع الناس والأصدقاء هو اللى هيفرض شخصيتك  عليهم.
·        لما تتكلم فى موضوع جد لازم يكون كلامك كله جد وفى مكانة .
·        أقنع الناس باسلوب كويس وبالمنطق.
·        كن مرن فى التعامل مع الأخرين.
·        لا تتمسك برأيك أن كنت على خطأ.
وللحديث بقية......أذا أعجبك الموضوع شاركنا برأيك ولو عندك أى استفسار او مشكله ممكن تكتبها فى كومنت والأصدقاء يتجاوبوا  معك.ولو عندك اى موضوع حابب نتكلم فيه أكتبه فى التعليقات. .....شكرا لحسن متابعتكم .

التعليقات
0 التعليقات

0 التعليقات:

إرسال تعليق

 
© 2017 جميع حقوق النشر محفوظة لدى خبرات خريج | تصميم خبرات خريج| سياسة الخصوصية | من نحن؟ | انضم لفريق التدوين | اعلن فى الموقع |

Receive All Free Updates Via Facebook.